In a 19th century building in the heart of Turin’s Porta Palazzo district, the artist Brice Coniglio and the Kaninchen-Haus Association have created the first experiment of a Condominium-Museum, a place where the care of spaces and relationships is entrusted to the transformative power of art. As part of the project, entitled Viadellafucina16 as the ancient name of the street that houses the building, the New patrons’ action has been activated with the aim of creating a work for the imposing entrance hall capable of interpreting the on-going process of regeneration, entrusted to the master of abstraction Giorgio Griffa. The artist has created a work that welcomes and accompanies the steps of those who enter and those who leave, paying homage to Alighiero Boetti in its title. Seventy-three blue glazed earthenware tiles are arranged on the vaults towards the interior of the building, and then break up into a free composition, thereby suggesting the idea that order and disorder are two complementary states that are necessary to each other. Akin to the relationship between the inside and the outside, the I and the other, us and them in all its different sizes.

A project carried out in collaboration with Kaninchen-Haus, supported by Fondation de France and the Piedmont Region as part of its contribution to the Viadellafucina16 project.

Mediators: Luisa Perlo and Francesca Comisso.
Commissioned by: Kaninchen-Haus Association with a group of owners.
Ceramics: Valentina Polizzi.
Technical sponsor: Sikkens Italia.

Condominium-Museum, via S. Giovanni Battista La Salle 16, Turin.

In un edificio ottocentesco nel cuore del quartiere torinese di Porta Palazzo, l’artista Brice Coniglio e l’Associazione Kaninchen-Haus hanno dato vita al primo esperimento di Condominio-Museo, un luogo dove la cura degli spazi e delle relazioni è affidata al potere trasformativo dell’arte. Nell’ambito del progetto, intitolato Viadellafucina16 come l’antico nome della via che ospita lo stabile, l’azione Nuovi Committenti è stata attivata con lo scopo di realizzare un’opera per l’imponente androne di ingresso capace di interpretare il processo di rigenerazione in corso, affidata al maestro dell’astrazione Giorgio Griffa. L’artista ha ideato un intervento che accoglie e accompagna i passi di chi entra e chi esce dal Condominio-Museo, omaggiando nel titolo Alighiero Boetti. Sulle volte una sequenza di settantatré piastrelle blu in ceramica invetriata in fuga verso l’interno del palazzo si scompagina all’improvviso suggerendo l’idea che l’ordine e il disordine siano due stati complementari e necessari l’uno all’altro: come la relazione tra l’interno e l’esterno, l’io e l’altro, il noi e loro, in tutti i suoi diversi ordini di grandezza: una casa, un palazzo, una città, un paese.

Progetto realizzato in collaborazione con Kaninchen-Haus, sostenuto da Fondation de France e Regione Piemonte nel quadro del contributo al progetto Viadellafucina16.

Mediatrici: Luisa Perlo e Francesca Comisso.
Committenti: l’Associazione Kainchen-Haus con un gruppo di condomini.
Ceramica: Valentina Polizzi.
Sponsor tecnico: Sikkens Italia.

Condominio-Museo, via S. Giovanni Battista La Salle 16, Torino.